Proiectul AM a pornit de la o idee, care parea initial utopica: realizarea unui tuning “profesionist”, impreuna cu parteneri de prestigiu europeni, pe baza unei Dacii. Iata ca astazi proiectul este finalizat, iar utopia s-a transformat in realitate. Ideea s-a nascut in octombrie 2003, in urma unei vizite facute de redactorii revistei Auto Mondial Dan Scarlat si Marian Cilibeanu la sediul Zender din Koblenz si a fost sugerata de Titus Chitimia, romanul care detine functia de “design-manager” la renumita firma germana. Auto Mondial a demarat efectiv realizarea “Proiectului AM” la scurt timp dupa lansarea comerciala a Daciei Logan.
Cu scopul de a nu limita proiectul la realizarea unui kit estetic, Auto Mondial Media a implicat ulterior in dezvoltarea sa si alte firme de notorietate. Este cazul lui Vogtand sau Koni, specialisti in suspensii, Atiwe sau G-Tech, cu experienta in prepararea de automobile Renault, precum si parteneri din Romania (Automatic GVA si Lux Acustica) pentru furnizarea accesoriilor hi-tech. Automobilul, impreuna cu diverse repere necesare, a fost trimis in Germania in noiembrie 2004 si a fost finalizat cinci luni mai tarziu, dupa ce a “vizitat” sediile tuturor firmelor implicate in dezvoltare.
Proiectul AM (Auto Mondial) nu a urmarit realizarea unui show-car care sa ramana la stadiul de unicat, ci studierea unor posibilitati reale de personalizare si de imbunatatire a dinamismului, tinand insa cont de specificul automobilului Logan. Proiectul AM este un concept fezabil, toate componentele originale putand fi produse in serie.
Una din conditiile prioritare a fost ca preturile finale sa fie accesibile proprietarilor de Logan. De asemenea, siguranta a jucat un rol important in realizarea sa. Modificarile s-au facut tinand cont de structura caroseriei si cautand sa nu influenteze capacitatea automobilului de a-si proteja pasagerii.
Noua suspensie, in combinatie cu rotile folosite, are rolul de a oferi o stabilitate superioara si capacitate de franare sporita. Compromisul in ceea ce priveste confortul s-a realizat tinand cont de soselele pentru care Logan a fost initial conceput, iar garda la sol (si odata cu ea centrul de greutate) a fost coborata fara a depasi o valoare minima acceptabila. Motorul ofera performante sporite, iar obtinerea cuplului maxim la o turatie mult mai mica decat la modelul de serie are rolul de a proteja consumul in cazul unui sofat normal.
Specificul popular al autoturismului nu a impiedicat implementarea unor accesorii de lux, cum ar fi tapiteria de piele, performantul sistem audio, excelenta alarma sau sistemul de navigatie, a carui utilitate incepe, incet, dar sigur, sa fie simtita si in Romania.
Design
Designul este unul dintre cele mai importante capitole la un proiect de tuning, el fiind adevaratul purtator de imagine al modificarilor de ordin tehnic ascunse de caroserie. Pe langa bun gust, modificarea estetica a unui automobil de serie necesita cunostinte tehnice si legislative si nu de putine ori atingerea scopului propus presupune gasirea unor solutii care sa permita realizarea compromisului ideal.
Despre design, cel mai bine ne poate vorbi chiar Titus Chitimia, creatorul acestui kit estetic: “Principalul criteriu dupa care m-am ghidat, important inca de la primele schite, a fost acela de a pastra identitatea de marca, echilibrul intre traditie si avangarda, astfel ca introducerea de noi elemente sa accentueze limbajul grafic al noii generatii Renault, integrandu-se organic in caracterul modelului.”
„La partea frontala am inversat conturul prizei de aer inferioare in plan simetric cu elementul grilei superioare, creand astfel un echilibru raportat la linia teoretica a mijlocului barii de protectie. O prima cerinta tehnica in acest caz este de a pastra suprafata de acces pentru racire identica cu cea omologata, avand in vedere ca, pe actuala platforma tehnica se vor monta o gama intreaga de motoare.
Accentuarea partilor laterale in dreapta si stanga prizei de aer a creat posibilitatea redimensionarii conului ce cuprinde farurile de ceata, iar prin volumul nou rezultat al intregului ansmblu am obtinut un plus de agresivitate. Practic, ideea accentuarii acestui „con“ atat prin volum cat si prin culoare (argintiu mat – „aluminium look“) vrea a sublinia caracterul tehnic al elementului si, in paralel, a crea baza unui sistem modular cuprinzand un accesoriu cu functia de priza de aer pentru versiunile fara faruri de ceata sau cu sistem de franare supradimensionat.
Versiunea de baza are o garda la sol respectabila si, in general, intreg volumul este accentuat vertical. Astfel, am introdus forme cu linii orizontale, singurul „compromis“ fiind facut la pilonul central al prizei de aer, in favoarea facilitatii montajului si a pretului de cost. Aici se poate spune ca un factor substantial in reducerea costurilor unui kit „after market“ il reprezinta simplitatea montajului, compatibilitatea noilor repere cu sistemele de prindere de serie si reducerea la minim a modificarilor elementelor originale. O eliminare a pilonului ar fi dus implicit la diminuarea rigiditatii barii de protectie in zona critica (de mijloc), eliminarea grilei originale, completarea pachetului sport cu o noua grila si in final noi sisteme de fixare. Toate acestea, inclusiv timpul necesar montajului, s-ar fi reflectat direct in pretul final.“
“In ceea ce priveste partea laterala, ideea a fost de a urma linia de baza a spoilerului anterior, grafica profilului urmand dinamica liniei inferioare a gemurilor laterale. Partea din spate a pragurilor face legatura intre cele doua volume, lateral si spate, prin preluarea unghiului de inclinatie al parasocului posterior, accentuand astfel dinamica spatelui.”
Imagine sportiva
“Un capitol aparte il reprezinta partea de spate, unde verticalitatea conceptului este dominanta. Implantarea unui eleron in stil „WRC“ intra, din punct de vedere tehnic, in conflict cu unghiurile de reflexie ale stopului central, in timp ce, din punct de vedere optic, pentru o versiune fara un ecartament sensibil marit fata-spate ar fi accentuat masivitatea volumului pe verticala. Am aplicat astfel o solutie in care jocul de umbra si lumina lasat de un eleron in varianta clasica sa reduca din prezenta suprafetei portbagajului, profilul eleronului fiind integrat in grafismul celor doua stopuri.
Daca fata unei masini trebuie sa redea identitatea de marca, spatele, mai ales in cadrul unei versiuni cu tendinta sportiva, este cel care da informatii referitor la partea tehnica. Pentru accentuarea imaginii sportive a kitului am ales de la bun inceput solutia unui esapament dublu, insa nu in varianta standard, ci simetric stanga-dreapta.
Integrarea celor doua iesiri am realizat-o prin intermediul unui modul care sa creeze o simetrie cu grafica liniei “in V” a portbagajului. Mai mult, aici aveam nevoie de un profil care sa usureze optic zona de spate, accentuand tendinta dinamica spre fata.
Bineinteles ca nu putea fi vorba de un element pur decorativ, ci tehnic functional, astfel incit, la iesirea din toba de esapament evacuarea se ramifica. Nu in ultimul rand, acelasi tip de prindere elastica cum se regaseste si in partea tobei preia fixarea, vibratiile si dilatarea materialului.”
Pneuri late si jante „Authentic“
“Pentru a completa sportivitatea versiunii am ales combinatia de jante 7,5 x 17 cu pneuri 205/40 ZR 17, varianta compatibila atat cu, cat si fara suspensia sportiva.“
Interior
Succesul de piata al Daciei Logan se explica atat prin preturile competitive la care este oferita, cat si prin dimensiunile sale generoase, expresia „multa masina pentru putini bani” fiind cum nu se poate mai potrivita in acest caz. Habitaclul ofera spatiu suficient pentru transportul a cinci persoane adulte in conditii normale, iar portbagajul este enorm. Insa nu trebuie neglijati acei clienti care, pe langa aspectul practic, doresc ca automobilele lor sa aiba un plus de stil si personalitate.
De aceea, pentru interiorul lui AM firma Atiwe a urmat un principiu asemanator celui folosit la exterior, mai precis obtinerea unei ambiante sport, de bun-gust, fara operarea unor modificari radicale. In acest scop, multe din componentele habitaclului au primit o noua infatisare, iar altele noi au fost adaugate.
Pielea este unul dintre materialele predominante in habitaclu. Astfel, volanul este impartit in doua zone, una imbracata cu piele perforata gri-inchis si cealalta acoperita cu piele normala gri-deschis. Din motive de siguranta (pentru a nu afecta sistemul de deschidere al airbag-ului) s-a folosit acelasi volan de la Logan-ul de serie, modificarile facute fiind doar estetice.
O nota de lux este data de levierul schimbatorului de viteze si de maneta franei de mana, unde intalnim piele de nuanta gri-inchis. De asemenea, scaunele si bancheta din spate au fost etapitate, in locul materialului textil din echiparea de serie gasindu-se acum piele in doua nuante de gri, aceleasi care domina intreg habitaclul. Nu au fost uitate nici fetele interioare ale usilor, ornamentele de deasupra cotierelor fiind, de asemenea, din piele. Fapt important de mentionat, cusaturile s-au realizat in totalitate manual, pentru o calitate cat mai buna a executiei.
O serie de componente au fost vopsite intr-o nuanta metalica de gri deschis, pentru un efect vizual deosebit. Este vorba, in primul rand, de capacul consolei centrale, la care regasim, in plus fata de varianta de serie, inele reliefate aplicate in jurul comutatoarelor climatizarii. In aceeasi nuanta sunt vopsite si cele doua panouri de plastic de pe tunelul median, cel de la baza schimbatorului de viteze, respectiv cel dintre scaune. Pedalele din aluminiu, care au insertii din cauciuc pentru aderenta, contribuie la ambianta sport, la fel ca si contururile gri ale gurilor de aerisire din bord, un detaliu pe cat de simplu de realizat, pe atat de spectaculos. Tot din aluminiu sunt turnate capatul schimbatorului de viteze si manerul franei de mana, pentru primul existand insa si o varianta din piele.
Motor
In fisa tehnica a modelului Logan cu motor de 1,4 l, constructorul Dacia specifica o putere de 75 CP la 5.500 rpm si un cuplu de 112 Nm la 3.000 rpm. Insa masuratorile facute pe bancul de teste al companiei germane Euricar au aratat ca propulsorul de la automobilul de baza dezvolta 79,7 CP, la un regim de 5.495 rpm. Totodata, si cuplul este mai mare decat comunica uzina, anume de 121,6 Nm.
Euricar a mai efectuat masuratori si dupa operatiunea de modificare, pentru a avea o imagine exacta asupra surplusului de putere castigat in urma interventiei la managementul motorului. In acest caz, puterea maxima a fost inregistrata la nivelul a 90,2 CP, dezvoltati la 5.485 rpm, iar cuplul a crescut la 132,1 Nm. Altfel spus, s-a obtinut o creste de 13% a puterii motorului, doar prin folosirea dispozitivului de modificare a managementului motorului. Aceasta tehnologie apartine companiei G-Tech, cu care colaboreaza Euricar, si in functie de setari, poate ajuta motorul sa dezvolte cu pana la 35% mai multa putere.
In cazul proiectului AM s-a urmarit realizarea unui compromis intre performante si economie de combustibil, motiv pentru care nu s-a solicitat mai mult motorul. Sistemul Gtech este ca poate fi conectat sau deconectat de la unitatea electronica a motorului, cand doreste proprietarul. In plus, instalarea sistemului G-Tech nu atrage nici o modificare a propulsorului. Se modifica insa campurile datelor privitoare la injectie (cantitatea injectata, momentul si timpul injectiei) si la aprindere (momentul si unghiul). O alternativa la “legarea” unui dispozitiv la centrala electronica poate fi si modificarea softului original.
Ca o posibila dezvoltare ulterioara, firma poate furzina sisteme similare si pentru motorul de 1,6 l al lui Logan, precum si pentru propulsoarele ce urmeaza a completa oferta Logan, 1,6 l 16V pe benzina si 1,5 l diesel. In plus, G-Tech a adaptat special pentru Logan un filtru de aer (“Gtech carbon box”) si un nou sistem de evacuare. Primul optimizeaza admisia aerului, atat din punct de vedere al cantitatii cat si al vitezei cu care el intra in amestecul de combustibil din camera de ardere.
Astfel, motorul “respira” mai bine si castiga aproximativ 2 CP. Deosebita la acest filtru este carcasa turnata din fibra de carbon, solutie care reduce greutatea instalatiei si asigura izolarea termica a aerului aspirat, care ramane la temperatura exterioara fara a se incalzi datorita caldurii ridicate de sub capota, ceea ce inseamna o dilatare mai mica a aerului.
Rezultatul este intrarea unei cantitati mai mari de aer si implicit oxigen in admisia motorului. Daca filtrul de aer a eficientizat admisia motorului, pentru evacuare a fost adaptata o toba de esapament finala cu doua iesiri in loc de una, asa cum are modelul de serie. Configuratia esapamentului permite motorului sa castige circa 1 CP si, nu in cele din urma, ii imprima un timbru mai incitant, mai sportiv. Nu in ultimul rand, toate interventiile la nivelul motorului au ca rezultat cresterea placerii de a conduce.
Suspensie
In Germania, masina a trecut printr-un complex set de teste efectuate de specialistii firmei Vogtland. Au fost masurate masele pe cele doua punti precum si fortele care actioneaza la nivelul suspensiilor in timpul rularii. A urmat centralizarea si prelucrarea datelor dupa care s-a trecut la dimensionarea unor noi resorturi si amortizoare. Pentru setul de arcuri s-au folosit materiale scumpe dar si tehnica arcuirii neliniare, procese utilizate la configurarea suspensiilor multor automobile sport. De amortizoare s-a ocupat renumitul producator Koni, care a proiectat doua seturi diferite pentru Proiectul AM.
Amortizoarele din seria galbena, care echipeaza prototipul, pun accentul pe o comportare prioritar sportiva dar ofera in acelasi timp un nivel rezonabil de confort si permit deplasarea fara probleme chiar si pe drumuri mai putin bune. O caracteristica extrem de importanta a acestor amortizoare este faptul ca se pot ajusta conform preferintelor soferului. Procedeul este destul de simplu – capatul tijei amortizorului este prevazut cu o rozeta care se poate roti cu pana la 360 de grade. Prin actionarea acestei tije se poate controla deplasarea pistonasului din interior in lichidul de amortizare si, ca urmare, se ajusteaza taria amortizoarelor. Practic, procedeul permite configurarea tinutei de drum dorite de sofer.
Koni a mai realizat pentru Proiectul AM un al doilea set de amortizore, din seria rosie. Acestea pun accentul pe o tinuta de drum echilibrata, realizand un compromis ideal intre stabilitate si un nivel optim de confort. Pentru a satisface o cat mai mare varietate de gusturi, suspensia se poate comercializa in kit-uri ce contin 4 arcuri si 4 amortizoare, fiind oferite atat amortizoare din seria galbena cat si din seria rosie.
Efectele acestei suspensii reconfigurate sunt evidente. Garda la sol a scazut simtitor, dar nu pune nici un fel de probleme la rularea pe orice drumuri autohtone, iar centrul de greutate al masinii a coborat cu 3,5 cm. Ca urmare, tinuta de drum este optimizata comparativ cu cea a automobilului de serie, atat datorita noii suspensii cat si pneurilor mai late. De asemenea, modificarile atent studiate ale suspensiei au permis ca manevrabilitatea si actionarea directiei, chiar si cu jenti de 17 inch, sa ramana la nivelul a ceea ce ofera automobilul de serie fara servo, in ciuda faptului ca “AM” dispune de pneuri mai late.
Sistemul audio
Lux Acustica a configurat pentru Proiectul AM un sistem audio performant, care impune respect. Intr-o prima faza, specialistii firmei au masurat raspunsul de frecventa al instalatiei de uzina, pentru a se vedea exact de la ce nivel se pleaca. S-a ales o sursa performanta, un radio-CD cu MP3-player produs de Becker, companie germana care are in portofoliu modele ale unor marci precum Mercedes, Porsche, Ferrari, Aston Martin etc. Pentru obtinerea unui nivel de pret abordabil, s-au ales difuzoare dintr-o serie entry class produse de JBL.
Performantele unui sistem audio depinde foarte mult si de cat de corect se face montarea acestuia. Sunetul pierde din fidelitate iar difuzorul din putere daca este montat pe o suprafata care vibreaza si este totodata “murdarit” si sunetul. Din acest motiv s-au aplicat materiale pentru rigidizarea panourilor pe care se fixeaza difuzoarele, pentru a se anula vibratiile. Rezultatul obtinut astfel este la nivelul unor difuzoare mai scumpe.
Amplificatorul este tot JBL, cu sase cai, din care doua in punte, cu trecere la subwoofer (800 W putere maxima). Montarea acestuia a avut ca scop o alterare minima a volumului portbagajului. La fel, amplificatorul se gaseste pe zona de spatar a banchetei spate. Toata cablarea s-a facut cu produse de foarte mare calitate ale firmei germane.
In functie de cerinte, locul amplificatorului cu sase cai poate fi luat de unul cu patru. Doua dintre cai sunt pentru fata, compuse din difuzoare component (bass mediu cu tweeter si crossover intre ele) in timp ce in spate este vorba de difuzoare coaxiale, bass cu tweeter. Ambele difuzoare posterioare au un diametru de 16 cm, comparativ cu cele de 13 cm oferite la modelul de serie.
Senzori de parcare
Automatic GVA a echipat modelul “AM” cu un sistem de detectie cu ultrasunete capabil a detecta obstacole cu unghiuri cuprinse intre 160 o in plan orizontal si 60o in plan vertical, denumit “Third eye”. Sistemul se activeaza numai in marsarier si dispune de confirmare sonora si optica. Conducatorul auto este avertizat de prezenta unor obstacole precum si de distanta dintre acestea si autoturism, prin intermediul unor semnale sonore emise cu frecvente diferite, in functie de cat de aproape este automobilul de obstacol. De asemenea, sistemul avertizeaza optic soferul prin intermediul unor leduri. Senzorii sistemului, implementati in parasoc, sunt conceputi astfel incat sa nu fie afectati de umiditate, vopsea sau intemperii.
Alarma
Automatic GVA a pus la dispozitie si sistemul de protectie “Auto Magicar M902F », o alarma auto cu pager grafic si pictograme pentru determinarea tipului de eveniment si starii autovehiculului aflat in parcare. Modulul sistemului face distinctie intre o lovire usoara (prealarmare) si una puternica (alarmare) a diferitelor zone ale automobilului si are functii de imobilizare a motorului si memorarea tentativei de efractie. Totodata, exista functie de supraveghere permanenta prin intermediul pagerului, pe o distanta de pana la 2.000 de metri. Pe ecranul color cu cristale lichide al telecomenzii sunt indicate si temperatura din interiorul masinii, ora si tensiunea din sistem. Prin pager, care are si functie de atentionare prin vibrare, se pot programa parametrii de functionare ai alarmei. Nu in cele din urma uitarea farurilor aprinse sau a usilor deschise nu trece nedepistata de alarma.
Alarma auto cu pozitionare GPS
Aditional alarmei, “AM” mai dispune de sistemul de protectie “Auto Matik’s Security”, conectat la un sistem de pozitionare prin GPS si capabil de comunicare digitala GSM cu dispecerat activ pe suport de harti digitale si aplicatie de navigatie pe terminal PDA. Mai simplu zis, sistemul comunica cu soferul trimitand SMS-uri cu evenimentele care au loc cu masina, care poate fi oricand localizata in caz ca este furata, prin GPS. Harta sistemului de navigatie este afisata pe ecranul aparatului PDA.
De asemenea, in schimbul unei sume platite lunar, proprietarul este contactat oricand de catre un dispecerat care vegheaza la protectia masinii si pasagerilor, pentru ca sistemul include alertare in eventualitatea incercarii unei rapiri sau deposedari. Exista protectie pentru deschidere usi, miscare sau inclinare a masinii, lovire, spargere geam, sabotaj (incercarea avarierii unor componente ale masinii) sau dezalimentare (cand se incearca scoaterea combustibilului din rezervor). Sistemul mai ofera protectie la descarcarea acumulatorului auto si comanda de ridicare a geamurilor.
Car kit GSM cu Bluetooth
“AM” dispune de un sistemul de comunicare “car kit GSM” cu Bluetooth, care asigura confort soferului aflat in trafic, tehnologia oferind functii pentru comunicare fara comenzi manuale. Sistemul se numeste CARK-7W si functioneaza prin conexiune radio sau cu fir.
Proiectul AM tinteste spre dezvoltarea unei piete de tuning dedicate exclusiv actualelor si viitoarelor produse Dacia si, de ce nu, spre educarea clientelei interesate de tuning pentru automobilele Dacia.
Parteneri: Zender, Vogtland, Koni, Atiwe, Automatic GVA, G-Tech, Lux Acustica, Heba
Sponsor: Asirom