Justificari pentru taxa sunt si se vor mai gasi, la fel cum si detractorii taxei au argumente la fel de pertinente. Realitatea are insa argumente simple. Perdantii suntem noi, cei care folosim automobilul si platim multe taxe pentru asta, impreuna cu mediul inconjurator care inghite noxele, mai multe sau mai putine, in functie de cati Euro au emisiile.
Cine castiga din aceasta taxa? Statul in primul rand, intr-un dispret total fata de mediu si cetateanul contribuabil. In al doilea rand grupurile de interese, care, desi nu au un statut juridic, exista, si cu totii suntem constienti de asta.
Miza este atat de mare incat se ignora total sfaturile, avertismentele si probabil si actiunile concrete viitoare ale Uniunii Europene, care incearca sa mentina aceasta taxa la un nivel ce va permite libera circulatie a automobilelor intre statele uniunii.
Nu am remarcat in massmedia vreo opinie din care sa reiasa si avantajele UE din neintroducerea acestei taxe in Romania. Sa nu fim naivi, sa credem ca UE ne vrea binele cu orice pret si ne apara de Tariceanu si Vladescu… E o impresie total gresita. UE are interese mai mari decat ne imaginam si e simplu de explicat.
Ungaria si alte tari au fost drastic amendate, dupa introducerea taxei, nu doar din dorinta de a se face dreptate. Mai e si un scop ascuns. Sigur ca o piata saraca precum Romania este o piata a deseurilor UE, asa va fi mereu, pana cand ne vom ridica la nivelul celorlaltor tari. Inclusiv la automobile.
Asadar, pe langa sprijinirea intereselor “grupurilor” din Romania (nu le mai enumar aici, ca sunt discutate pe larg in presa), taxa de prima inmatriculare loveste si in interesele UE. Care sunt mai mari decat ale noastre… Asadar, de fapt asistam la o lupta intre grei.
Fiecare se ascunde in spatele filantropiei: guvernul Romaniei baga in fata protectia mediului si vechimea parcului autohton de autovehicule, UE ne ia fata cu libera circulatie a marfurilor. De fapt, realitatea e alta: ai nostri vor sa isi vanda masinile noi, fie ele straine sau romanesti, iar UE vrea inca un loc unde sa se mai scape de rable. Nici o parte nu are insa taria sa recunoasca si ar fi si imposibil, politic vorbind.
Ce asteptam noi, cetatenii de rand? Pai e simplu. Noi vrem libera circulatie a automobilelor, fara taxe, vrem o tara fara poluare, vrem libertate, o viata mai buna, un viitor mai luminos. Ce primim in schimb? Stim foarte bine cu totii: sfidare, nepasare, bataie de joc, ingnorare a unor principii elementare si uneori chiar constitutionale.
Dar cum e cu taxa asta de inmatriculare si la ce ne putem astepta, care va fi bilantul acestui razboi pentru noi? Presedintele ACR, dl. Niculescu a sintetizat foarte bine situatia, intr-o interventie televizata: “pentru romani aceasta taxa de inmatriculare nu reprezinta decat o alta taxa pe langa celelalte”. Si inclin sa ii dau dreptate.
Bine, exista vreo solutie viabila de rezolvare a acestei crize, in afara de aberatiile emanate de mai marii nostrii, fie ei romani sau europeni? Sigur ca exista, doar ca nimeni nu vrea sa o aplice? Ar fi oare asa de complicat ca lasand libera circulatia automobilelor intre statele UE sa pretinzi ca stat de drept, o conditie tehnica impecabila a autoturismelor importate? Exista organisme abilitate in a efectua masuratori si care stabilesc daca automobilul mai poate sau nu circula.
Nu e o noutate, se practica si ar fi solutia optima. Un automobil in stare tehnica perfecta nu polueaza mai mult decat trebuie, se poate vinde si cumpara liber, se va casa dupa ce nu mai e apt de circulatie. Si ar fi indeplinite si conditiile unei piete libere, iar constructorii auto, de voie de nevoie, isi vor adapta preturile in jos altfel vor da faliment. Da, dar asta nu va conveni multora. Si atunci o vom lua de la capat. Cu grupuri de interese si declaratii sforaitoare, in care ne iubim tara. Mai putin locuitorii… Asadar, efectul e zero.