Fiat Panda 1,3l Multijet

Panda a fost un automobil simbol pentru italieni. Acum a revenit in oferta constructorului torinez. Asa cum s-a intamplat si in primul caz, se mizeaza foarte mult pe imaginea bonoma a “ursului” din China.

Panda a obtinut titlul de „Masina Anului“ 2004 in Europa si in Romania, iar vanzarile au fost intotdeauna foarte bune. Echiparea cu motorul 1,3l Multijet, unul dintre grupurile motopropulsoare reusite de pe piata, pare fireasca pentru clasa automobilului.

Noua generatie se deosebeste net de Panda anilor optzeci, care era un vehicul mult mai auster, rustic. Oricum, clientul zilelor noastre este mai exigent si isi doreste un automobil bine definit, ceea ce inseamna o linie moderna, echipare peste medie, dar si siguranta si confort. Evident, toate oferite la un pret competitiv. Si cum „clientul are intotdeauna dreptate“…

Panda are forme bine conturate, in stilul unui mini SUV (Sport Utility Vehicle), conceptul auto cel mai la moda acum, fiind mai lunga (3,54 m fata de 3,43 m) si, in mod deosebit, mai inalta cu 11 cm (1,54 m fata de 1,43 m) decat modelul precedent.

La interior a disparut aerul monahal, in favoarea unui habitaclu ingrijit si primitor, dominat de culorile clare ale tapiteriei scaunelor si ale panourilor de usi. Micile spatii de depozitare nu lipsesc.

Arhitectura bordului este oarecum clasica, cu doua cadrane mari pentru vitezometru si turometru, intre care se afla un display, pe care se pot accesa informatii generale, precum distanta partiala, consum instantaneu si mediu etc.

Pe consola centrala au fost amplasate comenzile pentru actionarea geamurilor fata si ale climatizarii. Din pacate, la versiunea testata lipsea instalatia audio, fapt ce poate fi considerat cel putin surprinzator, tinand cont de configuratia generala a masinii.

Per ansamblu, in ceea ce priveste pozitia inalta de la volan, am putut consemna aceeasi apropiere de conditiile oferite de un SUV. Din acest punct de vedere, amplasarea schimbatorului cutiei de viteze la baza consolei centrale, este o solutie optima.

La spate, situatia se schimba putin. Unghiul de deschidere a portierelor este limitat, iar persoanele cu o talie peste medie vor fi putin jenate de lipsa spatiului de deasupra capului sau la nivelul genunchilor, cand scaunele fata sunt culisate la maximum spre inapoi.

Tinand cont de stilul caroseriei, la care spatele este drept, volumul portbagajului nu putea avea decat o valoare limitata, de 206 l. Prin rabaterea banchetei se obtin 775 l, dar si o suprafata de incarcare marita.

Grupul Fiat este cel care a impus pe piata motorul diesel cu sistemul de injectie directa a motorinei in camera de ardere. Sa ne reamintim doar de Croma TDI din 1986. A urmat o colaborare cu firma Bosch si, dupa 11 ani, apare prima generatie de motoare 1,9l cu injectia directa si rampa comuna (Common Rail). Presiunea de lucru era de ordinul a 1300 bari, valoare care asigura un amestec omogen motorina-aer. Totusi nu era suficient si inginerii de la Fiat si-au continuat cercetarile.

In primul rand a fost redusa capacitatea motorului de la 1900 cmc la 1300 cmc. A rezultat astfel un grup extrem de compact (130 kg), care ocupa putin spatiu, spre incantarea echipei de design, care a avut astfel o si mai mare libertate de creatie la desenarea caroseriei.

Apoi a fost preluat mecanismul multisupapa caracteristic motorului Otto, turbocompresorul cu geometrie variabila si marita presiunea in sistem. Nu in ultimul rand a fost reproiectata centrala electronica, in ideea unei injectii secventiale (pana la cinci) de motorina, in principal in functie de sarcina motorului. Puterea maxima furnizata este de 70 CP la 4000 rpm, iar cuplul motor are valoarea de 180 Nm la 1750 rpm.

Conform declaratiilor oficiale, motorul a fost proiectat pentru a rezista la o exploatare de aproximativ 250.000 km, fara nici un fel de intretinere a partilor mecanice. Din acest considerent al unei economicitati in exploatare, s-a adoptat solutia lant de distributie si nu curea, iar intervalul de schimbare a uleiului a fost marit de la 20.000 km la 30.000 km.

Panda Multijet este, cu siguranta, un automobil care-si va surpride propietarul, prin aptitudinile rutiere si consum. 70 de cai putere sunt suficienti, si aceasta se poate constata si in circulatia urbana, dar si cand ai nevoie de o depasire scurta.

Pe de alta parte, un consum mediu de motorina de 4,5l la 100 km este ceva. Cantitatea de motorina totala necesara testului a fost de 220 litri. Din pacate, rezervorul de carburant are capacitatea de doar 35 de litri, ceea ce inseamna ca, o data la aprox. 800 km, trebuie facuta o vizita la statia de alimentare

La inceput concurentele directe au fost VW Polo si Renault Twingo, care aveau dezavantajul unor caroserii in trei usi. Acum, Fiat Panda trebuie sa faca fata unor modele mai rafinate gen Opel Agila, Suzuki Wagon+, Kia Pride, dar care nu au inca o versiune diesel.

Caroserie
+ Calitate, accesibilitate, design modern
– Volumul redus al portbagajului

Habitaclu
+ Aparatura de bord cu cadrane mari lizibile, nivel de echipare
– Lipsa sistem audio

Confort
+ Suspensie ferma, instalatie climatizare
– Locurile din spate ofera spatiu limitat pentru pasagerii avand talia peste medie

Motor/Transmisie
+ Motor performant, cutie de viteze bine etajata
– –

Tinuta de drum
+ Manevrabilitate foarte buna, comportament rutier
– –

Siguranta
+ Dotari la partea de securitate pasiva
– –

 Fiat Panda 1,3l Multijet 
 Motor1,3l 16V Multijet 
 Tip4 cilindri in linie, Diesel 
 Capacitate cilindrica (cmc)1251 
 Putere maxima (CP/rpm)70/4000 
 Cuplu maxim (Nm/rpm)180/1750 
    
 Dimensiuni  
 Lxlxi (mm)3570/1590/1620 
 Masa proprie (kg)860 
 Portbagaj (l)206/775 
 Garda la sol (mm) 
    
 Performante  
 Acceleratia 0-100 km/h (s)13 
 Viteza maxima (km/h)160 
 Consum mediu declarat (l/100 km)4,3 
 Consum mediu in test (l/100 km)4,5 
    
 Preturi  
 Pret CIP9 027 euro 
 Pret DDP 
    
 Dealer 

No Responses

  1. roby says:

    FIAT – Fix It All Time …

    Lasand gluma la o parte, am si eu FIAT si sunt super multumit (piesele un pik cam scumpe, dar daca sunt de origine te tzin)

  2. BK_540_YY says:

    nu dau 2 bani pe porcaria aia…

  3. Adi says:

    Este super ok

  4. alex says:

    Pentru cei care nu stiu ce inseamna o masina…documentati-va fratilor intai sa dechideti gura ca va faceti de ras.Si prin asta ma refer la toate ideile unora de pe forumuri.Si cand vreti sa va dati destepti macar faceti in plm diferenta intre o masina de oras (minicar)cu consum mic si dragutzica si una de genul acelora care sunt proiectate ptr viteze superioare si ptr deplasari pe distante lungi cum ar fi intre 250 si 300 de km(cum ar fi:BMW s.7,AUDI a8…sau alte cat de masini destinate acestui scop in mare parte )nu va mai luati dupa toti ratonii de la noi din tara care isi cumpara cate o masina “tare” doar in ideea ca o masina”tare”=aspirator de curve.Cititi …..

  5. Leo says:

    Fabrica Italiana di Automobile Torino

  6. Alex says:

    stiti initialele de la FIAT ? Fix Again Tomorow

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Privacy Preference Center

Marketing

1 - Registers a unique ID on mobile devices to enable tracking based on geographical GPS location. 2 - Used by Facebook to register impressions on pages with the Facebook login button. 3 - Tries to estimate the users bandwidth on pages with integrated YouTube videos. 4 - Registers a unique ID to keep statistics of what videos from YouTube the user has seen. 5 - used by AdUnity.com for ad serving purposes, 6 - used by AdUnity.com for ad serving purposes, 7 - used by AdUnity.com for ad serving purposes, 8 - used by AdUnity.com for ad serving purposes

1 - GPS (Youtube.com), 2 - Impression (Facebook.com), 3 - Visitor Info Live (Youtube.com), 4 - YSC (Youtube.com), 5 - auguid (AdUnity.com), 6 - x0.gif (AdUnity.com), 7 - x1daid (AdUnity.com), 8 - x1guid (AdUnity.com)

GDPR

1 - only to comply with GDPR requests, 2 - only to comply with GDPR requests.

1 - GDPR allowed cookies (Turatii.ro), 2 - GDPR consent types (Turatii.ro)

Traffic

1 - Visitor statistics, 2 - Visitor statistics for ranking site in auto category, 3 - Visitor statistics

1 - trafic_h (Trafic.ro), 2 - trafic ranking (Trafic.ro), 3 - trafic_v (Trafic.ro)